Elk hotel, restaurant en museum moet toegankelijk zijn voor minder-validen. Dat stelt het VN-verdrag dat vorige week is aanvaard. Maar weten hoteleigenaren dit wel?
“Op vakantie gaan is een feestje,” vertelt Marit Freriks uit Hengelo. Ze is na een motorongeluk in een rolstoel terecht gekomen. “Ik kan niet spontaan gaan. Ik moet veel navragen bij een hotel, voordat ik kan boeken.”
Het VN-verdrag stelt dat ieder mens, dus ook minder-validen, toegang moeten hebben tot openbare gebouwen. “Ik wil zo min mogelijk hulp moeten vragen. Maar meestal lukt dat niet.”
Grote en kleine aanpassingen
Elmer Ypenburg is expert in het zorgtoerisme. Hij komt bij hotels die wel hun best doen, maar net de plank mis slaan.
“Het zijn vaak simpele aanpassingen. De handdoek ligt te hoog, het zeepbakje hangt verkeerd of de deur is te zwaar om te openen. Stel je voor dat je bij elk wissewasje hulp moet vragen. Vergeleken bij andere VN-landen loopt Nederland erg achter.”
Bekijk ook de RTV Oost video over het VN-verdrag en Buro Zorgeloos
Bron: RTV Oost